fredag 27 april 2012

Flockrapport 1; Introduktionen

Skogvaktare Danielssons första rapport för Projekt Varg i Appaloosa Plains
Skogvaktare Danielsson här, med min allra första rapport om vargflocksreservatet som har startat upp här i Appaloosa Plains. Det krävde en hel del pappersarbete, möten med politiker och diskuterande med folket i staden innan tillståndet för reservatet gick igenom. Det kostade dessutom en hel del simdaler. Men nu är alla papper i ordning, marken köpt och det hela är officiellt! Projekt Varg har startat!

Men pengamässigt var det ett högt pris att betala... 
Alla som börjar med projektet vet att det kostar stora mängder pengar ur egen ficka. Efter att ha tillgodosett vargarnas behov av mat och något att tugga på kunde jag fokusera lite på min stuga i utkanten av reservatet... som tyvärr inte blev stor. Därav kommer alla mina rapporter skrivas och skickas in från biblioteket fram tills dess att jag lyckas få ihop pengar till en dator. OM jag gör det...

Det värsta var nog ändå att inte ha pengar för att kunna inhägna reservatet, något som egentligen är ett krav. Jag får hoppas att vargarna håller sig häromkring, då det är här dom kommer släppas och även få mat.

Projekt Varg har nu officiellt börjat! 
Dagen började lite småstressigt, då den fjärde vargen anlände senare än dom andra tre från sitt reservat. Jag dröjde med introduktionen med flit, men det var stressande för dom andra tre att sitta i sina transportlådor och vänta. Tillslut anlände den fjärde vargen och jag fick skynda på med förberedelserna för att släppa ut dom.

Den blivande Okamiflocken. 
Att se alla fyra vargarna rusa ut ur lådorna var en mäktig syn. Den vita vargen, Shiro, är en ung hanvarg med mycket lugn i sig trots sin unga ålder.Den gråvita vargen, Hoshiko, är en hanvarg likväl med väldigt mycket attityd i sig. Det varnade skogvaktaren i Bridgeport mig för, där Hoshiko kommer ifrån. Jag får ha ett öga på honom.

Den gråbruna vargen är en honvarg vid namn Aki. Hon är väldigt vänligt sinnad och lekfull som en valp. Inte ett ont ben i kroppen på den vargen. Jag får se till att hon inte blir för vänlig mot simmarna i området, eller deras husdjur. Sist har vi den svarta vargen, Rei. Hon var lugnast av alla under transporten och är väldigt skygg och blyg, fick jag höra.

Vita vargen Shiro och gråvita vargen Hoshiko. 
När dom hunnit undan en bit så stannade dom upp med blickarna på varandra. Nu var det dags att se huruvida vargarna kommer att komma överens eller inte. Först och främst måste dom reda ut vem som ska ta alfarollen i flocken. Det brukar oftast bli den mest självsäkra, lugna och stabila hanen som får den rollen.

Lite bråk var väntat i början... 
Efter lite småtjafs stod det ganska klart att mellan Shiro och Hoshiko så är det Shiro som bestämmer. Det ser ut som att vi har en alfa i flocken.

Rei må vara blyg, men det gick bra att umgås lite ändå. 
Det gick bättre mellan tjejerna. Där vart det inget direkt slagsmål, troligtvis för att Rei var så blyg och undergiven i sättet. Hon vill inte ha något bråk och Aki verkar inte vara ute efter det heller.

Det var läskigt men spännande på samma gång för
Rei att träffa Hoshiko.
När spänningarna var utredda så gick det mycket bättre för killarna och tjejerna att träffa varandra och umgås. Rei var lite tillbakadragen, men långt ifrån aggressiv. Hoshiko var nog lite för ivrig men i slutändan lekte dom fint ihop.
Kompisar från första stund! 
Shiro och Aki, å andra sidan, kom jättebra överens direkt. Det blev en hel del lek och hoppande dom två emellan.

Det ser riktigt bra ut för flocken. Jag var orolig att Shiro eventuellt skulle jaga bort Hoshiko, men dom verkar acceptera varandra.

Maten godkändes av flocken, i alla fall. 
I slutändan så hade alla fyra gått samman och utforskat deras nya miljö ihop. Det känns bra och jag tror att den här flocken verkligen kommer att fungera.

Tiden får utvisa det mer exakt. För stunden ser allt väldigt bra ut. Jag kommer fortsätta vakta över flocken varje vaket ögonblick, när jag inte är ute och jobbar som Tidningsutdelare vill säga... 

2 kommentarer:

  1. Tumme upp från SallysPigge :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! :D Jag är på gång med nästa tre inlägg. :)

      Radera